Cod de Bare – Etichete Produse – EAN 13
Definitie pentru cod de bare de pe WIKIPEDIA
- Codul de bare este o reprezentare de date codificată (cifrată), destinată a fi citită pe cale optică.
- Codurile de bare sunt folosite în multe domenii, îndeosebi industriale.
- Un cod de date are aspectul unui șir de bare negre de diverse grosimi pe un fundal alb. În general fiecare cifră sau literă se reprezintă printr-o anumită combinație de 1 sau mai multe bare. Există mai multe formate (sisteme) de coduri de bare.
- Codurile de bare sunt citite și decodate cu ajutorul unor scanere speciale. Acestea măsoară reflexia luminii, interpretează codurile drept cifre și litere și trimit acestea unui calculator sau altui dispozitiv de gestionare a datelor. Scanerele actuale recunosc mai multe formate.
- Setul de simboluri utilizate este în general restrâns (cuprinde de obicei literele, cifrele și câteva semne speciale), dar sistemele de alcătuire (formatele) codurilor de bare sunt foarte variate. Multe coduri de bare constau în bare verticale (paralele cu axa Y), după diverse formate. Lungimea codului de bare (pe axa X) depinde de cantitatea de date ce trebuie reprezentată.
- Toate codurile de bare dispun de un caracter special de start/stop ce permite citirea atât de la stânga la dreapta, cât și de la dreapta la stânga. Prin convenție caracterul din stânga este considerat caracterul de start și caracterul din dreapta caracterul de stop.
- EAN – Un număr european de articol (engleză European Article Number, prescurtat EAN) este un cod de bare standard care extinde codul universal de produs format din 12 numere (engleză Universal Product Code, prescurtat UPC), sistem dezvoltat în America de Nord. Codul de bare EAN-13 este definit de organizația de standarde GS1.
Informatii suplimentare despre codurile de bare
- O surta prezentare despre codurile de bare gasiti aici
- Imagini cod de bare
- Modele de etichete printate din programul Facturis
Definitie pentru eticheta din Dictionar Juridic
- Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
- Informarea consumatorilor despre produsele si serviciile oferite se realizeaza, in mod obligatoriu, prin elemente de identificare si caracterizare ale acestora, inscrise la vedere, in mod vizibil, lizibil si usor de inteles, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vanzare sau in cartea tehnica, instructiunile de folosire ori altele asemenea, ce insotesc produsul sau serviciul, in functie de natura acestuia.
- Scopul etichetarii este de a oferi consumatorilor informatiile necesare, suficiente, verificabile si usor de comparat, astfel incat sa permita acestora sa aleaga acel produs care corespunde exigentelor lor din punct de vedere al nevoilor si posibilitatilor lor financiare, precum si de a cunoaste eventualele riscuri la care ar putea fi supusi.
- Etichetarea si metodele prin care aceasta se realizeaza nu trebuie sa atribuie alimentelor proprietati de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor sau sa faca referiri la astfel de proprietati; sunt exceptate de la aceasta interdictie apele minerale naturale, precum si orice alimente cu destinatii nutritionale speciale, expres prevazute prin acte normative.
- Etichetarea produselor alimentare este reglementata pe plan international. Comitetul pentru etichetarea bunurilor alimentare din cadrul Comisiei Codex Alimentarius, care isi desfasoara activitatea sub egida FAO/OMS , a elaborat o serie de reglementari cu caracter de recomandare.
- Codul de etichetare a bunurilor alimentare – defineste etichetarea astfel: ”Totalitatea fiselor marcilor ,imaginilor sau altor materiale descriptive scrise,imprimate, stantate, gravate sau aplicate pe ambalajul unei marfi alimentare sau alaturate lui ; etichetarea cuprinde eticheta si toate materialele scrie sau imprimate avand legatura cu produsul alimentar sau insotindu-l”.
- De asemenea se mentioneaza ca eticheta nu trebuie sa descrie sau sa prezinte produsul intr-un mod fals ,inselator , mincinos sau susceptibil sa creeze o impresie eronata cu privire la carecteristicile produsului.In tara noastra ,Hotararea Guvernului nr.106 din 7februarie 2002 privind etichetarea alimentelor ,defineste eticheta astfel :
Definitie pentru eticheta conform legislatiei in vigoare
- Orice text scris ,imprimat, litografiat , gravat sau ilustrat , care contine elemente, de identificare a produsului si dupa caz ,instructiuni de utilizare, spaare , sau calcare si care insoteste produsul prezentat consumatorilor pentruvanzare sau este adreat la ambalarea acestuia; eticheta poate avea inscrise sau atasate suplimentar sigile sau alte insemne ecologice , precum si elemete de publicitate , cu respectarea prevederilor legale.